Każdy początkujący przedsiębiorca w branży odzieży używanej marzy o prężnie rozwijającej się firmie, dobrych zarobkach i ciekawej pracy. Jednak mało który analizuje swoje szanse na rynku i zagrożenia z jakimi może się spotkać. A to właśnie one często decydują o sukcesie lub porażce. Jak otworzyć z sukcesem sklep z odzieżą używaną lub outlet?
Po pierwsze – rynek i branża
Rozkręcenie dobrego biznesu wymaga rozpoznania branży. Podstawą jest analiza rynku, która pozwoli poznać konkurencję i dowiedzieć się jakie są wymogi prawne stawiane osobom decydującym się na rozpoczęcie działalności. Dobrze zrobiona analiza SWOT da odpowiedzi na wszystkie te pytania.
Zanim nasz sklep z odzieżą używaną lub outlet otworzy po raz pierwszy swoje drzwi dla klientów, konieczne jest również zastanowienie się nad polityką promocji (obniżki, rabaty, a może malejące ceny?) oraz rodzajem sprzedaży (z koszy lub z wieszaków). Analiza powinna obejmować również źródła zaopatrzenia (czy będziemy sprowadzać ciuchy z zagranicy, czy sprzedawać krajowe?). Dobra promocja i ciekawy asortyment zapewnią nam zainteresowanie klientów od chwili rozpoczęcia działalności.
Po drugie – pieniądze czyli dotacje dla firm
Jeżeli strategia działania jest już gotowa, a branża rozpoznana, czas zatroszczyć się o pieniądze na uruchomienie biznesu. Dofinansowanie na otwarcie sklepu odzieżowego można pozyskać z wielu źródeł. Dwoma głównymi są dotacje z urzędu pracy na rozpoczęcie własnej działalności oraz dotacje unijne.
W urzędzie pracy można się starać o dwa rodzaje dofinansowania. Dotacje dla bezrobotnych na rozpoczęcie własnej działalności są bezzwrotne i wynoszą kilkanaście tysięcy zł. Ich zaletą jest bardzo szybka procedura (pieniądze można mieć już w kilka tygodni). Niestety, ten typ dofinansowania ma duże ograniczenia w dostępności (nie każdy spełni kryteria i nie każdy urząd pracy prowadzi taki program). Pula pieniędzy na dotacje dla bezrobotnych szybko się kończy, bo cieszą się one ogromnym zainteresowaniem.
Podobnie jest z dotacjami z urzędu pracy na rozpoczęcie działalności. Do wzięcia jest 40.000zł pożyczki, którą następnie należy spłacić. Jest to kwota z której sfinansować można określoną pulę wydatków (tzw. wydatki kwalifikowane), a cała procedura pozyskiwania dotacji na sklep odzieżowy może się przeciągnąć nawet do roku. Starania o dotację z urzędu pracy na rozpoczęcie działalności warto więc rozpocząć wystarczająco wcześnie przed zaplanowanym terminem uruchomienia własnego biznesu.
W ramach funduszy z urzędu pracy często odbywają się również szkolenia dla nowych przedsiębiorców. Pomagają one zrozumieć zasady funkcjonowania biznesu i uczą jak skutecznie prowadzić własny sklep odzieżowy.
Oprócz krajowego dofinansowania, pieniądze na otwarcie sklepu odzieżowego można pozyskać z Unii Europejskiej. Dotacje unijne na rozpoczęcie działalności zazwyczaj przyznawane są w ramach PO Kapitał Ludzki. Można ich szukać również w programach aktywizacji określonych grup społecznych (np. dotacje europejskie na rozpoczęcie działalności dla kobiet) lub regionalnych (np. dotacje dla bezrobotnych z Podkarpacia).
Przy dotacjach dla firm bardzo ważne jest pilnowanie rozliczeń i terminów. Każde dofinansowanie może być cofnięte jeżeli przedsiębiorca nie wywiąże się z obowiązku składania sprawdzań o wydatkach lub przeznaczy pieniądze na rzeczy niezgodne z kryteriami kwalifikowania wydatków z funduszy unijnych.
Osobom które nie zdecydują się na dotacje dla bezrobotnych lub dofinansowanie do rozpoczęcia działalności pozostaje zawsze możliwość sfinansowania otwarcia sklepu odzieżowego z własnej kieszeni lub skorzystania z kredytu bankowego.
Krok trzeci – formalności
Po analizie rynku, branży i konkurencji, mając zapewnione fundusze na sklep z odzieżą używaną lub outlet, czas zająć się formalnościami. Przede wszystkim jest to rejestracja firmy. Sklep odzieżowy nie wymaga koncesji ani zezwoleń, dokumenty można złożyć przez Internet. Najczęściej wybieraną formą jest jednoosobowa działalność gospodarcza, ale można również założyć spółkę (konieczna jest wizyta u notariusza). Forma prawna może być istotna jeżeli otrzymaliśmy unijne dotacje na rozpoczęcie działalności (lepiej zawczasu sprawdzić ich kryteria i wymogi).
Oprócz wniosku składanego w urzędzie trzeba będzie również zgłosić się do Urzędu Skarbowego i ZUS oraz wybrać zarówno formę opodatkowania (VAT, bez VAT, ryczałt, skala progresywna, podatek liniowy), jak i sposób odprowadzania zaliczek (np. miesięcznie, kwartalnie, rocznie).
Krok czwarty – pierwsze zakupy
Jeżeli już wszystko mamy dopięte na ostatni guzik (od strony formalnej) czas na pierwsze zakupy. Największe wydatki na rozpoczęcie działalności to:
- konieczność wynajęcia lokalu (w dobrym miejscu),
- kupno wyposażenia sklepu odzieżowego (a więc półek, regałów, wieszaków, kasy, drukarki fiskalnej itp.),
- sprowadzenie pierwszej partii towaru.
Jeżeli otrzymaliśmy dotację unijną na sklep z odzieżą, wówczas dużą część tych wydatków możemy pokryć z funduszy UE.
Gdy wszystko jest już gotowe, pozostaje tylko zachęcenie klientów do wejścia, w czym pomoże dobra promocja naszego sklepu. Do wyboru jest mnóstwo opcji: od klasycznych ulotek, poprzez marketing szeptany (polecanie sobie sklepu przez klientów), aż po całą gamę reklam w Internecie.